Adakah batal wudhu bila bersentuhan antara suami isteri. Ada yang berpendapat batal wudhu dan ada yang tidak batal.
Dalam masalah ini para ulama berbeza pendapat (khilaf).
1. Berpandangan menyentuh atau bersentuhan antara lelaki dan wanita (termasukk suami dan isteri) membatalkan wudhu dalam apa keadaan sekalipun, samaada sentuhan itu beserta syahwat ataupun tidak. Inilah pandangan mazhab al-Imam al-Syafie R.H.
Dalilnya mazhab pertama antaranya:
i- Ayat al-Quran:
أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء
Maksudnya: “Atau kamu menyentuh wanita.” – maka kamu perlu mengambil wudhu.
2. Berpandangan menyentuh wanita tidak membatalkan wudhu samaada sentuh dengan syahwat ataupun tidak. Ini adalah pandangan dalam mazhab Hanafi R.H.
Dalil mazhab kedua antaranya:
i. Hukum asal orang yang berwudhu adalah kekal wudhunya selama-mana tidak ada dalil yang menunjukkan sesuatu perkara yang dilakukannya itu membatalkan wudhunya. Maka dalam bab menyentuh wanita ini tidak ada dalil yang menunjukkan ia membatalkan wudhu. Adapun tentang ayat di atas, mazhab Hanafi memahami ianya membawa maksud bersetubuh bukan bersentuhan dalam ertikata kulit dengan kulit semata-mata. Selain itu terdapat hadith yang menunjukkan bersentuhan semata-mata tidak membatalkan wudhu, dan hadith-hadith ini menguatkan lagi pandangan mazhab Hanafi yang mengatakan maksud sentuhan di dalam ayat di atas adalah dimaksudkan kepada jima’ atau bersetubuh. Hadith-hadith tersebut ialah:
ii. Daripada ‘Aisyah r.a:
“Aku pernah tidur dihadapan Rasulullah S.A.W. dalam keadaan dua kaki-ku di hadapan kiblat baginda (dan baginda sedang menunaikan solat), lalu apabila baginda hendak sujud, baginda memegang kaki-ku, lalu akupun menarik kaki-ku (untuk membolehkan baginda sujud), apabila baginda bangun, aku lunjurkan semula dua kaki-ku tadi.” (HR al-Bukhari)
iii. Daripada ‘Aisyah juga:
“Aku kehilangan Rasulullah S.A.W. pada suatu malam di tempat tidur-ku, aku meraba-raba mencari baginda, lalu dua tanganku tersentuh belakang kakinya, dan baginda di dalam masjid (sedang sujud menunaikan solat), kedua-dua kaki baginda itu ditegakkan, dan baginda membaca: “Ya Allah, aku memohon perlindungan dengan keredhaan-Mu dari kemurkaan-Mu, dan dengan kemaafan-Mu dari kemuerkaan-Mu.” (HR Muslim)
Zahir dari kedua-dua hadith ini jelas menunjukkan Nabi S.A.W. pernah menyentuh ‘Aisyah R.A. ketika baginda menunaikan solat. Demikian juga ‘Aisyah R.A. juga pernah menyentuh Nabi S.A.W. ketika baginda menunaikan solat. Jika sentuhan antara lelaki dan wanita itu membatalkan wudhu sudah tentu Nabi S.A.W. akan membatalkan solatnya disebabkan wudhu baginda terbatal kerana baginda telah disentuh oleh ‘Aisyah.
Para ulama dari mazhab al-Syafie mengemukan jawapan terhadap hadith ini. Namun jawapan mereka dianggap lemah oleh ulama mazhab lainnya, iaitulah mereka berpendapat barangkali sentuhan yang berlaku antara Nabi S.A.W. dan ‘Aisyah itu berlaku dengan berlapik. Alasan ini dianggap lemah oleh ulama mazhab lainnya, sehingga al-Syaukani berkata: “Takwilan ini merupakan takalluf dan bersalahan dengan zahir (dalil).”
3. Berpendapat bersentuhan antara lelaki dan perempuan dengan syahwat membatalkan wudhu jika tanpa syahwat tidak membatalkan wudhu. Ini adalah mazhab Malik dan Hambali.
Pandangan ini merupakan hasil daripada menggabungkan antara nas-nas yang ada dalam masaalah ini, iaitu ayat al-Quran yang bermaksud: “Atau apabila kamu menyentuh wanita (kamu perlu berwudhu)” kerana zahir ayat ini menunjukkan seolah-olah batal wudhu dengan hanya bersentuhan antara lalaki dan wanita, dengan hadith-hadith yang menunjukkan berlakunya persentuhan antara Nabi dan ‘Aisyah, dan baginda tidak memperbaharui wudhu.
Sebahagian ulama, terutama yang berpendapat tidak batal wudhu dengan bersentuhan antara lelaki dan wanita berpendapat, cara menggabungkan nas-nas seperti yang dilakukan oleh ulama mazhab Malik dan Hambali ini benar jika ayat al-Quran di atas memaksudkan dengan bersentuhan itu adalah semata-mata bersentuhan antara kulit. Akan tetapi terdapat penafsiran yang sahih yang menunjukkan ayat tersebut memaksudkan jima’ atau bersetubuh bukan semata-mata bersentuhan. Ini sepert yang ditafsirkan oleh Ibn Abbas R.A. dan penafsiran ini dipilih oleh Ibn Jarir, dan penafsiran Ibn ‘Abbas ini didahulukan berbanding penafsiran lain, kerana Nabi S.A.W. pernah berdoa kepada Ibn ‘Abbas dengan doa baginda yang berbunyi:
Ya Allah fakihkanlah ia (Ibn ‘Abbas) dalam hal-ehwal agama dan ajarkanlah dia tafsir (al-Quran).” (HR Ahmad, al-Albani telah mensahihkan hadith ini di dalam Tahkik al-Tohawiah)
Selain itu banyak ayat al-Quran lain yang menggunakan kalimat menyentuh (المس) dengan maksud jima’ atau bersetubuh, antaranya firman Allah S.W.T.:
“Tidak mengapa jika kamu mentalak isteri kamu sebelum kamu menyentuh (yakni membawa maksud bersetubuh) mereka atau sebelum kamu menentukan mahar mereka.” (al-Baqarah : 236)
Di dalam ayat yang lain Allah berfirman:
“Jika kamu mentalak isteri-isteri kamu sebelum kamu menyentuh (yakni membawa maksud bersetubuh), pada hal kamu telah menentukan mahar mereka, maka bayarlah setengah daripada mahar yang telah kamu tentukan itu.” (al-Baqarah: 237)
Di dalam ayat yang lain lagi Allah berfirman dengan menggunakan kalimah menyentuh dengan maksud bersetubuh:
“Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu menikahi wanita-wanita yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuh (yakni sebelum kamu menyetubuhi) mereka, maka tidak wajib ke atas mereka iddah bagi mu yang kamu minta menyempurnakan nya, maka berilah mereka mut’ah dan lepaskan lah mereka itu dengan cara yang sebaik-baiknya.” (al-Ahzab: 49)
Berdasarkan ini semua, maka pandangan yang lebih kuat dan lebih hampir kepada maksud yang dikehendaki oleh Allah dan Rasul dalam persoalan ini adalah pandangan mazhab Hanafi yang mengatakan tidak batal wudhu dengan bersentuhan antara lelaki dan wanita. Inilah juga pandangan yang dipilih oleh Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah, dan ulama semasa seperti al-Syeikh Abdullah ‘Aziz Abdillah bin Baz, al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin, para ulama dari Lujnah Fatwa Arab Saudi dan ramai para ulama yang lain lagi.
Pendapat Dr. Maza:
“Kalau seseorang itu rasa sentuh batal mengikut mazhab Syafie batal lah. Saya bukan menolak mazhab Syafie, saya mempunyai pandangan yang mungkin berbeza.”
Ini adalah jawapan daripada Dr. Maza dan Ustaz Azhar Idrus
Home
gossip dan isu semasa
Tahukah Anda? Sebenarnya Tak Batal Wudhu Sentuh Suami Isteri.. Baca Dulu Sebelum Komen
.dateHeader/>
Tahukah Anda? Sebenarnya Tak Batal Wudhu Sentuh Suami Isteri.. Baca Dulu Sebelum Komen
Penulis jebat derhaka
Diterbitkan 8:45 PM
loading...
Before joining into any liquor recovery program, you should search for specific perspectives that the liquor recovery ought to have. In the event that somebody in your family is dependent on liquor and you are searching for a decent liquor recovery, then from the earliest starting point itself, ensure you realize what you ought to anticipate from a decent liquor recovery. Distinctive liquor recoveries will have diverse sort of medications and rules and henceforth you can't sum up the organization of liquor recovery by going to only maybe a couple liquor recoveries.
You have to check the projects of each of these liquor recovery focuses in moment detail to see how they are actualized. This likewise helps you in knowing which sort of program you should utilize and will be the most appropriate for the necessities of the patient. These taking after focuses will help you with regards to selecting a decent recovery program.
1. Whichever liquor recovery you are looking, ensure that you comprehend what sort of treatment they will give. This is on the grounds that practically every recovery focus has an alternate sort of program and it turns out to be significant for you to look at that program and ensure that the patient for whom you are thinking about the treatment will be alright with the program. Attempt to see every single part of the treatment program given by the liquor recovery focus.
2. Ensure that the program is appropriate for the requirements of the patient. For this read all the conceivable data about the recovery in their official site. All the imperative perspectives about the treatment fixate will be said on the sites and thus do read them precisely.
3. Likewise check every one of the offices offered at the liquor recovery. The nursing consideration is one case. Know the sort of care given at the liquor recovery as some recovery give 24 hour mind while others don't.
4. Likewise the detox office given by the liquor recovery ought to be checked legitimately. Most liquor recoveries have detox program in them yet few don't have it and subsequently ensure the liquor recovery you are picking has it or not.
5. On the off chance that you won't check the liquor recovery for their detox program, then you may need to alter when the recovery will send you to some other place for detox treatment and this will be badly arranged for you.
6. The liquor recovery focus ought to likewise have the capacity to offer the patient a legitimate aftercare. The aftercare program is additionally similarly essential as the principle treatment and consequently it can't be neglected.
7. Make certain what sort of pharmaceuticals will be given to the patient all through the treatment procedure. Some liquor recoveries offer all encompassing treatment programs while some takes after the customary configuration. In some liquor recoveries the emphasis will be on fragrant healing and pressure point massage while some will give prescriptions and unwinding treatments. Make it an indicate realize what the patient will like and afterward select the one which has that sort of treatment alternative.
8. It is ideal to go for those liquor recoveries which offer intercession programs. Intercessions will manage you thought the treatment program and will be a noteworthy help for you and your patient. Not all the liquor recoveries offer mediation programs and subsequently pick deliberately.
9. It is ideal to chat with the interventionist and make an appropriate arrangement for your patient and with their direction things will truly get to be smooth for you.
10. Remembering all the above focuses while picking the recovery will be valuable in long run.
The best source to assemble all these data about the recovery will be the Internet. There is a considerable measure of data over the Internet. You will likewise have the capacity to peruse the different parts of the liquor recovery in the sites FAQs segment and About US segment. You can get in touch with them by means of email or by calling them to know more about them. In the event that you know a specific liquor recovery in your neighborhood, make it a point and visit it before selecting it.
There are different liquor recoveries everywhere throughout the world. In the event that you are not happy with the offices gave in your nearby liquor recovery focus then you can even experiment with liquor recovery focuses in some different states. The three essential strides in the liquor recovery treatment will be same in all these liquor recoveries however there will be some minor contrasts over the prescriptions given by them. The principle programs that a liquor recovery ought to offer are mediation, detoxification and restoration.
Article Source: http://EzineArticles.com/1622225
Artikel Terkait
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comments so far
As Salam.. Sahabat & Saudara Semua ..Pendekkan Cerita Hukum Suami Isteri Bersentuhan Ketika Wuduk - Tak Batal Wuduk Ini Muktamad - Tak Payah Pening2.. yg batal Jika Bersentuhan dengan Yg Bukan Mahram.. itu 100% Batal. Kena Saya Ckp Tak Batal.. Sama Seperti Seorg Anak & Suami Ketika Bersentuhan Dengan Ibu & Mentua.. Wuduknya Tidak Batal.. Ini Kan Pulak Isteri Kita sendiri.. jgn kita terlalu nak bahas soal khilaf Para Ulama.. Kita Ada AL Quran.. ikut Shj Yg Ada Dalam Aku Quran..Sedang Nabi Sendiri Pernah Bersentuhan Dengan Aishah Dalam Keadaan Wuduk.. Baginda Tak Pun Ambil wuduk semula tetapi baginda terus menunaikan solat.. sekarang sy tanya anda.. nak ikut imam A B C Je nak Ikut Nabi Muhammad SAW Tepuk Dada Tanya Iman. Wasalam 🙏🙏🙏
EmoticonEmoticon